Забезпечення якості підготовки здобувачів вищої освіти вимагає системної та злагодженої роботи усіх учасників освітнього процесу, зокрема: групи забезпечення освітньої програми, групи забезпечення освітнього процесу, внутрішніх та зовнішніх стейкголдерів. Регулярний моніторинг, перегляд і оновлення освітніх програм мають на меті гарантувати високий рівень надання освітніх послуг, а також створювати сприятливе освітнє середовище для здобувачів вищої освіти. 24 січня 2025 року на кафедрі української мови, історичних та соціоінформаційних комунікацій ФЛСК відбулося засідання робочих груп за участі стейкголдерів (здобувачів вищої освіти, випускників освітніх програм, роботодавців, представників професійної спільноти) із обговорення актуальності освітніх програм спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти: ОП «Документознавство та інформаційна діяльність», ОП «Інформаційна аналітика та соціальні комунікації» та другим (магістерським) рівнем вищої освіти ОП «Документознавство та інформаційна діяльність». Гаранти освітніх програм спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» доценти Божук Л.В., Курченко Т.Є., Халецька Л.П. акцентували увагу присутніх, що щорічний перегляд освітньо-професійних програм здійснюється згідно наказу в.о. президента КАІ від 14.01.2025, № 19/од. У виступах гарантів ОП було наголошено, що у наказі акцентується увага на перегляді та оновленні змісту освітніх компонентів ОП з метою з’ясування відповідності ОП тенденціям розвитку спеціальності, ринку праці, галузевого та регіонального контексту, урахування пропозицій та потреб зацікавлених сторін. Тому на засідання кафедри були запрошені усі зацікавлені сторони: роботодавці, здобувачі вищої освіти, випускники спеціальності.
Гаранти освітньої програми «Документознавство та інформаційна діяльність» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти доценти Людмила Божук та Леся Халецька акцентували увагу на унікальності освітньої програми, яка вирізняється міждисциплінарністю, набором обов’язкових і вибіркових компонентів та практичною підготовкою здобувачів вищої освіти. Програма спрямована на підготовку фахівців в установах та організаціях різного профілю та власності в галузі управління документаційними процесами, що є особливо важливим в умовах все більшого розширення сфери застосування електронного документообігу. Тому оволодіння відповідними компетенціями є запорукою конкурентноспроможності фахівця-документознавця на ринку праці. Характерними особливостями ОП є орієнтація на підготовку майбутнього спеціаліста-управлінця, котрий матиме змогу реалізовувати свої компетенції, застосовуючи не тільки фахові знання з документознавства та діловодства, а й знання з менеджменту, суміжного законодавства та технічної сфери.
У ході обговорення випускник ОС «Бакалавр» освітньо-професійної програми «Документознавство та інформаційна діяльність» спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» і на даний час магістрант, працівник відділу забезпечення діловодства Управління з адміністрування та цифрової трансформації Державного університету «Київський авіаційний інститут» Ярослав Якубчак відзначив відмінний баланс та структуру ОП, яка поєднує у собі ключові компоненти спеціальності – інформаційний, бібліотечний та архівний. Зокрема, компетентності з інформаційної справи формують дисципліни «Інформаційний менеджмент», «Інформаційно-аналітична діяльність», «Інформаційний ринок України»; бібліотечний блок – «Документно-інформаційні фонди», «Менеджмент бібліотечних та архівних установ» тощо; архівний – «Архівознавство» тощо. Це свідчить про повну відповідність програми державним стандартам у підготовці фахівців даного профілю, що формує різносторонню компетентність та гнучкість у виборі майбутнього місця працевлаштування. А це досить непросто – розробити гармонічну програму, що вміщує такі широкі компетенції.
Директор Державного архіву Київської області Софія Каменєва звернула увагу на важливість підготовки фахівців з документознавства, інформаційної діяльності для забезпечення першочергово потреб інформаційної, бібліотечної та архівної сфери. Освітні компоненти ОП зорієнтовані на багатопрофільну підготовку фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи, що відповідає Стандарту вищої освіти від 12.12.2018 №1378. Підходи, методи та технології викладання навчального матеріалу надають можливість здобувачам отримувати необхідні практичні компетентності для подальшої професійної діяльності за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».
До обговорення долучилися випускниці другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Документознавство та інформаційна діяльність» спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» (2024 рік випуску) Король Аліна Ігорівна та Мошківська Дарина Ігорівна. Вони наголосили на високому рівні теоретичної підготовки, що відповідає сучасним вимогам до підготовки фахівців у сфері документознавства та інформаційної діяльності, комплексному підході до підготовки спеціалістів, зосередженості дисциплін програми на вивченні різних аспектів інформаційної діяльності, що дозволяє студентам здобути широкі знання у сфері управління інформацією, документообігу та інформаційної аналітики. Мошківська Д.І., зокрема, звернула увагу на логічність і послідовність структури ОП, у якій органічно поєднано навчальні дисципліни загальної й професійної підготовки, запропоновано блоки вибіркових дисциплін та передбачено механізм забезпечення реального їх вибору, що уможливлює формування інтегральної компетентності: здатності розв’язувати комплексні завдання теоретичного й прикладного характеру.
Заступник генерального директора з наукової роботи Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського Юрій Ковтанюк зазначив, що змістовий та формальний бік освітньо-професійної програми відповідає Стандарту вищої освіти України другого (магістерського) рівня галузі знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Освітньо-професійна програма чітко визначає ціль, предметну область, враховує ціль, стратегію Національного-авіаціного університету до 2030 року, відповідно до якої місією університету є підготовка фахівців різних освітніх ступенів, конкурентоспроможних на світовому ринку праці, для авіаційної та інших галузей економіки. Перелік освітніх компонентів відповідає напрямам практичної підготовки, до яких належать управління інформаційно-документаційними системами установ, у тому числі архівних, бібліотечних, й інформаційно-аналітична діяльність у різних сферах суспільного життя.
Гарант ОП «Інформаційна аналітика та соціальні комунікації» доцент Тетяна Курченко зупинилась на ключових переваг спеціальності, а саме її універсальності – охоплення інформаційних, бібліотечних та архівних аспектів. Компетентності з інформаційної справи формуються завдяки дисциплінам «Інформаційно-аналітична діяльність», «Інформаційний менеджмент», «Інформаційний ринок України» тощо. Перелічені дисципліни є невід’ємними складовими ОПП, оскільки відображають відповідність програми державним стандартам у підготовці фахівців даного профілю, сприяючи формуванню різносторонніх компетентностей. ОП включає усі необхідні, детально структуровані та різнобічні дисципліни, вивчення яких є важливим для отримання фаху інформаційного аналітика. Вони сприяють отриманню фахових знань і навичок та практичних результатів. Важливим також є рівномірне поєднання теорії і практики в усіх навчальних дисциплінах, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу (і одразу ж його використанню на практиці). В обговоренні взяли участь здобувачки вищої освіти 4-го року навчання за ОП «Інформаційна аналітика та соціальні комунікації» Тиргоале Ганна та Альона Пенська. Зокрема, здобувачки відзначили, що отримують ґрунтовнi знання зі спеціальності, що уможливлює формування необхiдних професiйних компетентностей. Вiдзначили якiсть викладання багатьох дисциплін, а саме: «Аналітико-синтетична переробка інформації», «Архівознавство», «Вступ до фаху», «Діловодство», «Документно-інформаційні фонди», «Інформаційна культура», «Інформаційно-аналітична діяльність», «Менеджмент бібліотечних і архівних установ», «Системний аналіз інформаційних процесів», «Організація виставкової діяльності». Ці дисципліни були цікавими, корисними і добре структурованими. Такі дисципліни, як «Аналітика тексту», «Аналітико-синтетична переробка інформації» та «Електронне урядування» забезпечили засвоєння важливих аспектів аналізу і обробки інформації.
У своїх виступах студентки наголосили, що освітньо-професійна програма активно адаптується до новітніх тенденцій цифрової доби, забезпечуючи формування у здобувачі вищої освіти необхідних навичок та знань. Такий підхід робить її ефективною і перспективною для майбутніх фахівців, готових до викликів інформаційної епохи.